Sunday, October 10, 2010

Rumah terbakar panggil bomba...bomba dtg berlumba2..hhehehe..

Sedang aku menyibukkan diri meng'edit' blog aku yg ntah ape2 ni...tetiba..asap berkepul2 kat ruang udara...OMG,wat hapen???diriku tkejut lah jugak...api!
Tolong3...tetiba dh dgr bunyi keriuhan di bawah...aku pon jenguklah kat tingkap,rupe2nya....ada kebakaran...masyaAllah..api dh menjulang2 tinggi....maha dasat tu...pastu orang yg lalu lalang kat jalan pon bt2 lah busy body kononnya nk tolong, padahal bukan tolong ape, tp tolong semakkan keadaan je..dah susah keta bomba nk masuk g kt tempat tbakar tu..ish3..manusia,gtu lah...tolong tgk dan tlg mnyusahkan adelah.
hehehe...dh pjg lebar terangkn mesti korg pon xpaham kenapa aku xlarikn diri sebab dh berlaku kebakaran kan???aku pon peliklah jugak kenapa aku xlari...sebenarnya kuarters depan rumah aku yg terbakar haa...wat hape aku nk larikan diri..aku dh sedap2 kat tingkat6 ni sedaplah pulak menengok gelagat org kat bawah tu....bomba yg datang tu ada dr dalam kuarters ni...TLDM punyer lah...pastu tambah2 lagi kereta bomba dari luar dtg jugak berlumba2 nk padam kebakaran yang berlaku..bagus betul perkhidmatan ni,cepat dan pantas berada di tempat kejadian..respek la kat korang sume bomba2...hehehe....
aku tgk ada yg kalut pasang wayar air, padahal tgu air xkuar2...aishh...pelik ni..api makin tgi haa....gerun jugak aku tgk....naseb bukan kat kuarters aku yg terbakar..haishhh..syukur sgt2. pastu situasi di jalan dh makin sesak..ni lah yg aku pelik..slu2 kalau ada ape2 yg jadi msti org berpusu2 stop nk tgk ape jd...tp bukan nk tolong ke hape, masyarakat sekarang dh lain sgt dgn org dulu2..cewahh..mcm aku taw je org dulu2 cmne...ok lah, return kat rumah terbakar tu..aku pon leka la jgk tgk bomba ni tunjukkan kemahiran dorg padamkan api...wow, daripada asap yg berkepul hitam dh jadi makin putih sbb api dh terpadam..tapi masih ada lagi sisa2 yg sedang memarakkan api kat bawah timbunan kayu terbakar tu....ni mesti keje kontrak yg sedang me'repair' rumah tu lah....kayu2 dilonggokkan mcm bukit. pastu ada sepihan rokok ke hape ke dibuang merata2 masa time keje...tanpa sedar api yg kecil utk sedap2 hisap rokok tu dh pon marak last2 lari jgk dorg haaa.....apesal xbawak rokok 1 cotton g cucuh pakai api tu..taw plak takut...ni la org yg suka sgt merokok..dh la memudaratkan badan...dh tu menambahkan susah dan bahaya pada masyarakat sekeliling...ish3...ni boleh dijadikan pedoman taw...hisap rokok jgn buang merata2..pas buang korg bukannya tgk api tu padam ke x..ntah2 dh marak pastu jd la kbakaran mcm ni...tu kalau siang hari org sedar lagi..kalo malam????Nauzubillah....ingat3 sendirilah ye...
ok lah..itu saje untuk note yag nih....last2,dlam ms sejam jugaklah aku tgk bomba tu dok padamkan api hingga titisan air yg terakhir...berjaya jgk la..tahniah pada para bomba tersebut..bagi yg lain2 yg tolong menyibuk tepi jalan pon tahniah jugak sbb anda adalah masyarakat yg prihatin mcm sye....hehehe....

No comments:

Post a Comment

Try korang bebel kat sini....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...